Шановні відвідувачі! Вітаю Вас на сторінках мого блогу! Бажаю приємного перегляду. Сподіваюсь, що блог буде цікавий усім відвідувачам!

Мистецтво 9 клас

 Укладено відповідно Наказу Міністерства освіти і науки,

 України від 07.06.2017 №804

Оновлена програма для учнів 5-9 класів

загальноосвітніх навчальних закладів «  Мистецтво»
-  2017, Київ. Видавничий дім «Освіта» ;    9 клас                   І семестр

КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ МИСТЕЦТВА У 9 КЛАСІ

(ДО ПІДРУЧНИКА «МИСТЕЦТВО» АВТОРА Л МАСОЛ)

П/П

Дата

ТЕМИ ТА ЗМІСТ УРОКІВ, ТВОРИ ДЛЯ СПРИЙМАННЯ ТА ІНТЕРПРЕТАЦІЇ, ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ

ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ, САМОСТІЙНІ ДОСЛІДЖЕННЯ, ПРОЕКТИ, ПРОФЕСІЙНІ ВИПРОБУВАННЯ

РОЗДІЛ 1. СТИЛІ НА НАПРЯМИ МИСТЕЦТВА (ПРОДОВЖЕННЯ)

ТЕМА 1-2. ШКОЛИ ТА ЛІДЕРИ МОДЕРНУ

1.-2

 

МОДЕРН В АРХІТЕКТУРІ, ГРАФІЦІ, ЖИВОПИСІ, ДЕКОРАТИВНОМУ МИСТЕЦТВІ:

СОМ: АРХІТЕКТУРА: В. ОРТА ОСОБНЯК ТАССЕЛЯ І ГОТЕЛЬ СОЛЬВЕ У БРЮССЕЛІ; Е. ГІМАР ПАВІЛЬЙОНИ МЕТРО І Г. ЕЙФЕЛЬ ВЕЖА У ПАРИЖІ; О. ВАГНЕРМАЙОЛІКА-ХАУС І Й. ОЛЬБРИХТ БУДИНОК СЕЦЕСІОНУ У ВІДНІ; А. ГАУДІ  ХРАМ СВЯТОГО СІМЕЙСТВА І БУДИНОК БАЛЬО У БАРСЕЛОНІ; І. ЛЕВИНСЬКИЙ ТА ІН. НАЦІОНАЛЬНИЙ ЛІСОТЕХНІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ У ЛЬВОВІ; В. КРИЧЕВСЬКИЙ БУДИНОК ГУБЕРНСЬКОГО ЗЕМСТВА У ПОЛТАВІ.  ГРАФІКА: О. БЕРДСЛІАВТОПОРТРЕТ, «ЧОРНИЙ КАПОТ», «КАПЦІ ПОПЕЛЮШКИ»; А. МУХА «ЗАМИСЛЕНІСТЬ»; Г. НАРБУТУКРАЇНСЬКА АБЕТКА, ІЛЮСТРАЦІЯ ДО «ЕНЕЇДИ» І. КОТЛЯРЕВСЬКОГО. ЖИВОПИС: Г. КЛІМТ ПОЦІЛУНОК; К. СІХУЛЬСЬКИЙ ГУЦУЛКА; М. СОСЕНКО ВІТРАЖ У ЦЕРКВІ СВ. АРХІСТРАТИГА МИХАЙЛА.  ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО: МЕБЛІ, СВІТИЛЬНИКИ, ПРИКРАСИ.

П: МОДЕРН (АРТ-НУВО, ЮГЕНДСТИЛЬ, СЕЦЕСІОН), МОДЕРНІЗМ.

С. 206 ПІДРУЧНИКА.

ВАРІАНТ 1. РОЗРОБИ ЕСКІЗ ВІЗЕРУНКА КАХЛІ У СТИЛІ «СЕЦЕСІЯ» АБО ТКАНИНИ «А ЛЯ КЛІМТ».

ВАРІАНТ 2. ПРОФЕСІЙНІ ВИПРОБУВАННЯ (ГРУПОВА РОБОТА).УЯВІТЬ СЕБЕ ДИЗАЙНЕРАМИ Й СТВОРІТЬ ВІДПОВІДНІ ДИЗАЙНЕРСЬКІ МАЙСТЕРНІ (ЗА ІНТЕРЕСАМИ) ДЛЯ ВИГОТОВЛЕННЯ ЕСКІЗІВ МЕБЛІВ, ПОСУДУ, ЮВЕЛІРНИХ ВИРОБІВ У СТИЛІ МОДЕРН (ГРАФІТНІ ОЛІВЦІ, ФЛОМАСТЕРИ).

САМОСТІЙНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ:ЕЛЕМЕНТИ МОДЕРНУ В СУЧАСНІЙ АРХІТЕКТУРІ

МИСТЕЦЬКИЙ ПРОЕКТ: «МОДЕРН: ШКОЛИ, ЛІДЕРИ, ШЕДЕВРИ».

 

ТЕМА 3-4.  СИМВОЛІЗМ – ВСТУП У ХХ СТ.

3-4

 

СИМВОЛІЗМ В ЖИВОПИСІ Й ГРАФІЦІ, В МУЗИЦІ.

СОМ: П.П. ДЕ ШАВАНН СВЯТА ЖЕНЕВ’ЄВА, ЯКА СПОГЛЯДАЄ ПАРИЖ; Г. МОРО ГЕСІОД І МУЗА; Е. СОНРЕЛЬ  ХОДА ФЛОРИ; О. РЕДОН НАТЮРМОРТ, «ПАВУК, ЩО ПЛАЧЕ»; Ж. ДЕЛЬВІЛЛЬ «ШКОЛА ТИШІ»;ДЖ, ЕНСОР «ЕНСОР З МАСКАМИ» (АВТОПОРТРЕТ); Я. МАЛЬЧЕВСЬКИЙ «ПОЛЬСЬКИЙ ГЕКТОР» (АВТОПОРТРЕТ); М. РЕРІХ «НЕБЕСНИЙ БІЙ», М. ВРУБЕЛЬ АВТОПОРТРЕТ, «ДЕМОН»; М. ЖУК «БІЛЕ І ЧОРНЕ», «ЛІЛЕЯ»; Ю. МИХАЙЛІВ «»БРОДЯЧИЙ ДУХ», «ЗОЛОТЕ ДИТИНСТВО»; А. БЕКЛІН «ОСТРІВ МЕРЦІВ»;М. ЧЮРЛЬОНІС «СОНАТА СОНЦЯ» (АЛЕГРО. СКЕРЦО. АНДАНТЕ). .

СММ: Г. ФОРЕ ПАВАНА ДЛЯ ФЛЕЙТИ З ОРКЕСТРОМ; О. СКРЯБІН «ПРОМЕТЕЙ».  ДОДАТКОВО (ЗА ВИБОРОМ): СИМФОНІЧНІ ПОЕМИ Я. СІБЕЛІУСА, С. РАХМАНІНОВА,  ТВОРИ М. ЧЮРЛЬОНІСА.

П: СИМВОЛ, СИМВОЛІЗМ, АЛЕГОРІЯ, МІСТИКА, СИНЕСТЕЗІЯ.

С. 207 ПІДРУЧНИКА

ВАРІАНТ 1. УЯВИ СЕБЕ ДИЗАЙНЕРОМ І СТВОРИ ЕСКІЗ ОБКЛАДИНКИ ДИСКА МУЗИКИ О. СКРЯБІНА «ПРОМЕТЕЙ У СИМВОЛІЧНІЙ МАНЕРІ.

ВАРІАНТ 2. МІНІ-ПРОЕКТ. ЗА ДОПОМОГОЮ ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ (РOWER РOINT, РHOTOSHOР) СТВОРИ ЕСКІЗ АФІШІ ДЛЯ ВИСТАВКИ ТВОРІВ ХУДОЖНИКІВ-СИМВОЛІСТІВ У ВИГЛЯДІ КОЛАЖУ З ФРАГМЕНТІВ КАРТИН.

C.    ПІДРУЧНИКА 

САМОСТІЙНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ: ВПЛИВИ ІМПРЕСІОНІЗМУ ТА ПОСТІМПРЕСІОНІЗМУ В КАРТИНАХ СУЧАСНИХ УКРАЇНСЬКИХ ХУДОЖНИКІВ

 

ТЕМА 5-6. МІНЛИВІСТЬ ВРАЖЕНЬ ІМПРЕСІОНІСТІВ

5-6

 

ІМПРЕСІОНІЗМ У ЖИВОПИСІ, СКУЛЬПТУРІ, МУЗИЦІ.

СОМ: К. МОНЕ «ВРАЖЕННЯ»; СЕРІЯ «РУАНСЬКИЙ СОБОР»; К. ПІССАРРО «БУЛЬВАР МОНМАРТР НАВЕСНІ»; А. СІСЛЕЙ МІСТ У ВІЛЬНЕВ-ЛА-ГАРЕНН»; Е. ДЕГА «ТАНЦІВНИЦІ У БЛАКИТНОМУ»; О. РЕНУАР«СЕНА БІЛЯ АСН’ЄРА»,  «БАЛ У МУЛЕН-ДЕ-ЛА-ГАЛЕТТ»; М. КЕССЕТ «ЛІТО»; Б. МОРІЗО «ЛІТНІЙ ДЕНЬ»; К. КОРОВІН «У ЧОВНІ»; Е. МАНЕ «КЛОД МОНЕ У ВЛАСНОМУ ЧОВНІ-СТУДІЇ»; І. ГРАБАР «ХРИЗАНТЕМИ»,М. БУРАЧЕК «БЕРЕЗЕНЬ»; О. МУРАШКО «ПАРИЖАНКИ БІЛЯ КАФЕ», «ЖІНКА З КВІТАМИ»; О. РОДЕН«МИСЛИТЕЛЬ»,  «ПОЦІЛУНОК».

ПОСТІМПРЕСІОНІЗМ І НЕОІМПРЕСІОНІЗМ.

СОМ: П. СЕЗАНН «СТІЛ, СЕРВЕТКА, ФРУКТИ»; В. ВАН ГОГ «СОНЯШНИКИ» (ВАРІАНТИ); П. ГОГЕН «АРЕАРЕА»;А. ДЕ ТУЛУЗ-ЛОТРЕК «СПІВАЧКА ІВЕТТ ГІЛЬБЕР»; Ж-П. СЕРА «НЕДІЛЬНИЙ ДЕНЬ НА ОСТРОВІ ГРАНД-ЖАТТ»;П. СІНЬЯК «ГРАНД-КАНАЛ У ВЕНЕЦІЇ» У ПОРІВНЯННІ ЗКАНАЛЕТТО «ВХІД У ГРАНД-КАНАЛ» ТА М. ГЛУЩЕНКО«ВЕЧІРНЯ ВЕНЕЦІЯ».

СММ: К. ДЕБЮССІ СИМФОНІЧНА ПРЕЛЮДІЯ «ПІСЛЯПОЛУДНЕВИЙ ВІДПОЧИНОК ФАВНА»; М. РАВЕЛЬ «ГРА ВОДИ» ДЛЯ Ф-НО.

П.: ІМПРЕСІОНІЗМ, ПОСТІМПРЕСІОНІЗМ, НЕОІМПРЕСІОНІЗМ, ПУАНТИЛІЗМ, ДИВІЗІОНІЗМ, ПЛЕНЕР.

С. 208 ПІДРУЧНИКА

ВАРІАНТ 1. УТВОРИ НА СТОЛІ «ЖИВИЙ» НАТЮРМОРТ З ОСІННІМ ЛИСТЯМ І ДОБЕРИ ДО НЬОГО РІЗНОКОЛЬОРОВЕ ТЛО (ВАРІАНТИ). ПОРІВНЯЙ ВРАЖЕННЯ ВІД НАТЮРМОРТІВ.

ВАРІАНТ 2. СТВОРИ МАРИНУ У СТИЛІ ІМПРЕСІОНІЗМУ АБО ПОСТІМПРЕСІОНІЗМУ, ЗА БАЖАННЯМ ВИКОРИСТАЙ ТЕХНІКУ ПУАНТИЛІЗМУ.

ВАРІАНТ 3. ГРУПОВА РОБОТА.ПОЕКСПЕРИМЕНТУЙТЕ І СТВОРІТЬ СЕРІЮ ЗАМАЛЬОВОК ОДНІЄЇ ЗІ СПОРУД ВАШОГО КРАЮ – ШКОЛИ, ЦЕРКВИ, ТЕАТРУ ТОЩО В РІЗНОМУ ОСВІТЛЕННІ (КОЛЬОРОВІ ОЛІВЦІ). ОРІЄНТОВНІ ТЕМИ: «ВРАНІШНЄ ПРОБУДЖЕННЯ», «У ПРОМЕНЯХ ПОЛУДНЕВОГО СОНЦЯ», «ВЕЧІРНІ СУТІНКИ», «ПІД ЗОРЯНИМ НЕБОМ».

 

ТЕМА 7-8. АВАНГАРД: КУБІЗМ, ФУТУРИЗМ, КУБОФУТУРИЗМ

7-8

 

КУБІЗМ, ФУТУРИЗМ І КУБОФУТУРИЗМ У ЖИВОПИСІ, ГРАФІЦІ, СКУЛЬПТУРІ.

ПАНОРАМА МИСТЕЦТВ (ПЕРЕВІРЯЄМО СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ)

УСОМ: П. ПІКАССОАВТОПОРТРЕТИ (ПОРІВНЯННЯ), «АВІНЬОНСЬКІ ДІВЧАТА», «АРЛЕКІН» (ПОРІВНЯННЯ ВАРІАНТІВ); «ПОРТРЕТ ОЛЬГИ В КРІСЛІ», «ПОЛЬ У КОСТЮМІ АРЛЕКІНО»; Ж. БРАК «ЖІНКА З ГІТАРОЮ»; Ф. ЛЕЖЕ«ГІТАРА», «АКОРДЕОН»; Х. ГРІС «ГІТАРА НА СТОЛІ»; О. АРХИПЕНКО «ЦАР СОЛОМОН», «ЖІНКА, ЩО РОЗЧІСУЄ ВОЛОССЯ»; У. БОЧЧОНІ «УНІКАЛЬНІ ФОРМИ БЕЗПЕРЕРВНОСТІ У ПРОСТОРІ», «СИМУЛЬТАННІИЙ ЗІР»; ДЖ. БАЛЛА «ПОЛІТ ЛАСТІВКИ»; К. КАРРО«ЧЕРВОНИЙ ВЕРШНИК»; ДЖ СЕВЕРІНІ «ТАНЦІВНИЦЯ У БЛАКИТНОМУ» У ПОРІВНЯННІ З Е. ДЕГА «БЛАКИТНІ ТАНЦІВНИЦІ»; Д. БУРЛЮК «ЧАС», «УКРАЇНЦІ»; О. БОГОМАЗОВ «ПОРТРЕТ ДРУЖИНИ ВАНДИ», «ПИЛАРІ».

СММ: А. ОНЕГГЕР «ПАСІФІК 231»

СЕМ: Е. САТІ БАЛЕТ «ПАРАД» (У ВІЛЬНИЙ ЧАС).

П.: АВАНГАРД, КУБІЗМ, ФУТУРИЗМ, КУБОФУТУРИЗМ, КОЛАЖ .

С. 209 ПІДРУЧНИКА

ВАРІАНТ 1. СТВОРИ КОЛАЖ НА ТЕМУ МУЗИКИ У СТИЛІ КУБІЗМУ З РІЗНОМАНІТНИХ МАТЕРІАЛІВ.ОРІЄНТОВНІ ТЕМИ: «ГІТАРИ Й БАНДУРИ ПЕРЕДЗВІН», «ГРАЄМО ДЖАЗ».

ВАРІАНТ 2. НАМАЛЮЙ ФУТУРИСТИЧНУ КОМПОЗИЦІЮ НА ТЕМУ ТАНЦЮ ЯК ФРАГМЕНТ ОГОЛОШЕННЯ ПРО ДИСКОТЕКУ АБО ЗАПРОШЕННЯ НА ШКІЛЬНИЙ СВЯТКОВИЙ БАЛ(КОЛЬОРОВІ ОЛІВЦІ, ФЛОМАСТЕРИ).

ПРОФЕСІЙНІ ВИПРОБУВАННЯ: УЯВІТЬ СЕБЕ МУЗИЧНИМ РЕДАКТОРОМ І ДОБЕРІТЬ ТВОРИ ДО КАРТИН П. ПІКАССО РІЗНИХ СТИЛЬОВИХ ПЕРІОДІВ ЙОГО ТВОРЧОСТІ ДЛЯ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО ФІЛЬМУ ПРО МИТЦЯ. ЗА БАЖАННЯМ НАПИШІТЬ СЦЕНАРІЙ ФІЛЬМУ.

ТЕМА 9-10. ЛАБІРИНТАМИ ХУДОЖНЬОЇ АБСТРАКЦІЇ

9-10

 

АБСТРАКЦІОНІЗМ В ОБРАЗОТВОРЧОМУ МИСТЕЦТВІ,

СОМ: В. КАНДИНСЬКИЙ «ПОПЕРЕЧНА ЛІНІЯ, «ДОМІНУЮЧА ДУГА», «КОЗАКИ» У ПОРІВНЯННІ З П. АНДРУСІВ «БІЙ ПІД КОНОТОПОМ»; П. МОНДРІАН«КОМПОЗИЦІЯ З ЧЕРВОНИМ, ЖОВТИМ, СИНІМ І ЧОРНИМ»; Р. ДЕЛОНЕ «ВИСОКА ПОРТУГАЛКА», С. ТЕР-ДЕЛОНЕ «РИТМ»; В. БАРАНОВ-РОССІНЕАВТОПОРТРЕТ, «МУЗИЧНЕ КАПРІЧІО»; К. МАЛЕВИЧ «ЧОРНИЙ КВАДРАТ», «ЧЕРВОНИЙ КВАДРАТ», «СУПРЕМАТИЧНА КОМПОЗИЦІЯ».

КОНСТРУКТИВІЗМ В ОБРАЗОТВОРЧОМУ МИСТЕЦТВІ, СЦЕНОГРАФІЇ, АРХІТЕКТУРІ.

СОМ: В. ЄРМИЛОВ АВТОПОРТРЕТ, «ГІТАРА», «ПОРТРЕТ ХУДОЖНИКА ОЛЕКСІЯ ПОЧТЕННОГО»; О. ЕКСТЕРЕСКІЗ КОСТЮМА САЛОМЕЇ, ПРОЕКТ ОФОРМЛЕННІ ОПЕРЕТИ; А. ПЕТРИЦЬКИЙ «ЕКСЦЕНТРИЧНІ ТАНЦІ»; О. ХВОСТЕНКО-ХВОСТОВ ДЕКОРАЦІЇ ДО ОПЕРИ; В. МЕЛЛЕР «АССИРІЄЦЬ».

ЛЕ КОРБЮЗЬЄ КАПЕЛА НОТР-ДАМ-ДЮ-О; С. СЕРАФИМОВ, С. КРАВЕЦЬ, М. ФЕЛЬГЕР ПЛОЩА СВОБОДИ У ХАРКОВІ.

П.: АБСТРАКЦІОНІЗМ, НЕОПЛАСТИЦИЗМ, ОРФІЗМ, СУПРЕМАТИЗМ, КОНСТРУКТИВІЗМ.

С. 209 ПІДРУЧНИКА

ВАРІАНТ 1. ПРОФЕСІЙНІ ВИПРОБУВАННЯ: УЯВИ СЕБЕ ДИЗАЙНЕРОМ І ЗАПРОПОНУЙ ВАРІАНТ ОФОРМЛЕННЯ ПОБУТОВИХ РЕЧЕЙ ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ ІДЕЙ П. МОНДРІАНА.

ВАРІАНТ 2. СТВОРИ РЕЛЬЄФНУ КОМПОЗИЦІЮ У СТИЛІ КОНСТРУКТИВІЗМУ.

МИСТЕЦЬКИЙ ПРОЕКТ (З ПРЕЗЕНТАЦІЄЮ): «АБСТРАКЦІОНІЗМ – СУЧАСНА ХУДОЖНЯ КАРТИНА СВІТУ»

ТЕМА 11-12. У ПОШУКАХ ХУДОЖНЬОЇ ЕКСПРЕСІЇ

11-12

 

ЕКСПРЕСІОНІЗМ У ЖИВОПИСІ, СКУЛЬПТУРІ, МУЗИЦІ.

СОМ: Е. МУНК «КРИК»; Е. Л. КІРХНЕР «ЧЕРВОНА ВЕЖА В ГАЛЛЕ»; О. ДІКС «ПРАЗЬКА ВУЛИЦІ»; Ф. МАРК «СИНІЙ КІНЬ»; Е. НОЛЬДЕ «ОСІННЄ МОРЕ»; О. ФОН ЯВЛЕНСЬКИЙ «ФЕРМЕР»; П. КЛЕЄ «СЕНЕКІО», «ПРАК»;Е. КОНТРАТОВИЧ «ВЕЛИКДЕНЬ»; Е. БАРЛАХ «ТОЙ, ЩО СПІВАЄ», «МЕСНИК»; А. МОРДІЛЬЯНІ СКУЛЬПТУРНИЙ І ЖИВОПИСНИЙ ПОРТРЕТИ ЖАННИ ЕБЮТЕРН.

СММ: А. ШЕНБЕРГ «МІСЯЧНИЙ П‘ЄРО (№ 5 «ВАЛЬС ШОПЕНА», № 6 «МАДОННА») У ПОРІВНЯННІ З Ф. ШОПЕН ВАЛЬС ( ЗА ВИБОРОМ).

ФОВІЗМ У ЖИВОПИСІ.

СОМ: А. МАТІСС «ФІОЛЕТОВИЙ ХАЛАТ», «УРОК МУЗИКИ»; А. ДЕРЕН «СУШКА ВІТРИЛ», «ПОВОРОТ ДОРОГИ».

СЮРРЕАЛІЗМ У ЖИВОПИСІ.

СОМ: С. ДАЛІ «СТАЛІСТЬ ПАМЯТІ», «НЕВІЛЬНИЧИЙ РИНОК (З ПОРТРЕТОМ ВОЛЬТЕРА), «ТАЄМНА ВЕЧЕРЯ» У ПОРІВНЯННІ З Л. ДА ВІНЧІ «ТАЄМНА ВЕЧЕРЯ». 

П.: ЕКСПРЕСІОНІЗМ, ФОВІЗМ, СЮРРЕАЛІЗМ, ДОДЕКАФОНІЯ.

С. 210 ПІДРУЧНИКА

ВАРІАНТ 1. ХУДОЖНИК А. МАТІСС ПЕРШИМ ЗАСТОСУВАВ ТЕХНІКУ ДЕКУПАЖУ, ВИРІЗУЮЧИ З КОЛЬОРОВОГО ПАПЕРУ ФІГУРИ, З ЯКИХ СКЛАВ ПАННОСТВОРИ ВЛАСНУ ДЕКОРАТИВНУ КОМПОЗИЦІЮ ЗА МОТИВАМИ КВІТКИ, ДЕРЕВА ТОЩО(КОЛЬОРОВИЙ ПАПІР).

ВАРІАНТ 2. ПО ЕКСПЕРИМЕНТУЙ ІЗ ЛОКАЛЬНИМИ КОЛЬОРАМИ Й НАМАЛЮЙ ЖИВОПИСНИЙ ЕТЮД У МАНЕРІ  ЕКСПРЕСІОНІСТІВ. ПЕРЕДАЙ ЗА ДОПОМОГОЮ КОЛІРНОГО КОНТРАСТУ ВЛАСНІ ЕМОЦІЇ. ОРІЄНТОВНІ ТЕМИ: «ВІДЧАЙ І НАДІЯ», «ДИКІ ТАНЦІ», «РИТМ».

ПРОФЕСІЙНІ ВИПРОБУВАННЯ: УЯВІТЬ СЕБЕ ЕКСКУРСОВОДОМ І ПРОВЕДІТЬ МІНІ-ЕКСКУРСІЮ НА ТЕМУ «ЖІНОЧІ ОБРАЗИ: БАЧЕННЯ ІМПРЕСІОНІСТА І ФОВІСТА ЗА ІЛЮСТРАЦІЯМИ (А. МАТІСС І К. МОНЕ «ЖІНКА З ПАРАСОЛЬКОЮ»).

ТЕМА 13-14. ПОВЕРНЕННЯ ДО ІДЕАЛІВ КРАСИ МИНУЛОГО

13-14

 

НЕОКЛАСИЦИЗМ ТА ІНШІ НЕО-СТИЛІ (НЕОРЕНЕСАНС, НЕОБАРОКО, НЕОВІЗАНТИЗМ ТОЩО), АМПІР, АРТ-ДЕКО, ЕКЛЕКТИКА В АРХІТЕКТУРІ.

СОМ: Ю. ЗАХАРЕВИЧ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ «ЛЬВІВСЬКА ПОЛІТЕХНІКА»; ВОЛОДИМИРСЬКІ СОБОРИ У КИЄВІ ТА СЕВАСТОПОЛІ  (ПОРІВНЯННЯ); ТРІУМФАЛЬНА АРКА ТА ТЕАТР НА ЄЛІСЕЙСЬКИХ ПОЛЯХ У ПАРИЖІ; КОЛІЗЕЙ І КВАДРАТНИЙ КОЛІЗЕЙ У РИМІ (ПОРІВНЯННЯ); БУДИНОК УРЯДУ В КИЄВІ; ПІВДЕННИЙ ВОКЗАЛ У ХАРКОВІ, ЛІНКОЛЬН-ЦЕНТР У НЬЮ-ЙОРКУ, В. ГОРОДЕЦЬКИЙ БУДИНОК НАЦІОНАЛЬНОГО МУЗЕЮ, КОСТЕЛ СВ. МИКОЛАЯ І КАРАЇМСЬКА КЕНАСА У КИЄВІ.

ПРИМІТИВІЗМ, НЕОВІЗАНТИЗМ, СОЦІАЛІСТИЧНИЙ РЕАЛІЗМ В ОБРАЗОТВОРЧОМУ МИСТЕЦТВІ.

СОМ: А. РУССО «НАПАД У ДЖУНГЛЯХ»; Н. ПІРОСМАНІ«ЖИРАФ»; М. ПРИЙМАЧЕНКО «ДИКИЙ ЧАКЛУН», «СОНЯШНИК ЖИТТЯ; «» ЧАЙКИ В ЧОВНІ»; М. БОЙЧУК«ДІВЧИНА»; І. ПАДАЛКА «ФОТОГРАФ»; Т. ЯБЛОНСЬКА«МОЛОДА МАТИ»; А. ЕРДЕЛІ «ЗАРУЧЕНІ»; Г. КАЛЬЧЕНКО «КАТЕРИНА БІЛОКУР».

НЕОКЛАСИЦИЗМ І НЕОФОЛЬКЛОРИЗМ У МУЗИЦІ.

СММ: П. ХІНДЕМІТ СИМФОНІЯ «ХУДОЖНИК МАТІС» (І Ч.); С. ПРОКОФ’ЄВ «КЛАСИЧНА СИМФОНІЯ» (ІІ, ІІІ Ч.); І. СТРАВІНСЬКИЙ БАЛЕТИ «ВЕСНА СВЯЩЕННА» І «АПОЛОН МУСАГЕТ» (ФРАГМЕНТИ НА ВИБІР У ПОРІВНЯННІ).

П.: НЕКЛАСИЦИЗМ, НЕОФОЛЬКЛОРИЗМ, НЕОВІЗАНТИЗМ, АМПІР, АРТ-ДЕКО, ЕКЛЕКТИКА, ПРИМІТИВІЗМ.

С. 210-211 ПІДРУЧНИКА

ВАРІАНТ 1. ВИКОНАЙ ЗАМАЛЬОВКИ СУЧАСНИХ ТЕАТРІВ, КІНОТЕАТРІВ, ПАЛАЦІВ МИСТЕЦТВ, В АРХІТЕКТУРІ ЯКИХ Є ОЗНАКИ НЕОКЛАСИЦИЗМУ.

ВАРІАНТ 2. ПРОФЕСІЙНІ ВИПРОБУВАННЯ: УЯВИ СЕБЕ ХУДОЖНИКОМ-МОДЕЛЬЄРОМ, РОЗРОБИ ЕСКІЗ ОФОРМЛЕННЯ ДИТЯЧОГО ОДЯГУ У СТИЛІ «ПРИМІТИВІЗМ». ЗА БАЖАННЯМ ВИКОРИСТАЙ МОТИВИ ТВОРІВ М. ПРИЙМАЧЕНКО.

ВАРІАНТ 3  ПРОФЕСІЙНІ ВИПРОБУВАННЯ: УЯВИТЬ СЕБЕ ЖУРНАЛІСТАМИ АБО ТЕАТРАЛЬНИМИ КРИТИКАМИ, ПЕРЕГЛЯНЬТЕ ВИСТАВУ ОДНОГО З БАЛЕТІВ І. СТРАВІНСЬКОГО, ВИКОРИСТОВУЮЧИ ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ, І НАПИШІТЬ РЕЦЕНЗІЮ, ВКАЗУЮЧИ СТИЛЬОВІ РИСИ ТВОРУ.

ТЕМА 15-16. ПОСТМОДЕРНІЗМ

15

 

СТИЛІ Й ТЕЧІЇ ПОСТМОДЕРНІЗМУ.

СОМ: ПОП-АРТ: М. ДЮШАН «КОЛЕСО», М. ЕРНСТ«АСАМБЛЯЖ»; Г. АРП «КОЛАЖ», «КРИЛАТЕ СТВОРІННЯ»; ДЖ. ПОЛЛОК «№ 25»; ДЖ. РОЗЕНКВІСТ«ФАРЕНГЕЙТ 1082»; Р. ЛІХТЕНШТЕЙН «БІТЛЗ»; К. ОЛЬДЕНБУРГ «ВОЛАНЧИК», «М’ЯКА СКРИПКА»; Р. РАУШЕНБЕРГ «МОНОГРАМА»; Е. УОРХОЛ «БІТЛЗ», «КОКА-КОЛА», «МЕРИЛІН МОНРО».

КІНЕТИЗМ: А. КОЛДЕР «МОБІЛЬ»; В. ТАТЛІН «ВЕЖА. МОДЕЛЬ ПАМ’ЯТНИКА ІІІ ІНТЕРНАЦІОНАЛУ»; Ж. ТЕНГЛІ, Н. ДЕ СЕНТ-ФАЛЛЬ «ФОНТАН СТРАВІНСЬКОГО У ПАРИЖІ»; Н. ШОФФЕР «ХРОНОС 15».

ВІДЕО-АРТ: Н. ДЖ. ПАЙК «ВІДЕОАРТ».

ОП-АРТ: В. ВАЗАРЕЛЛІ «ВЕГА 200».

МІНІМАЛІЗМ: Ф. СТЕЛА HAGMATANA ІІІ; А. КРИВОЛАП«СТЕП».

КОНЦЕПТУАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО: ДЖ. КОШУТ «ОДИН І ТРИ СТІЛЬЦІ»; О. ТІСТОЛ «АРАРАТ 5».

СММ: А. ШНІТКЕ «ТАНГО»; Є. СТАНКОВИЧСИМФОНІЄТА (ФРАГМЕНТИ).

П.: ПОСТМОДЕРНІЗМ, ПОП-АРТ, ДАДАЇЗМ, КІНЕТИЗМ, ІНСТАЛЯЦІЯ, АСАМБЛЯЖ, РЕДІ-МЕЙДС, СИМУЛЯКР, ПЕРФОРМАНС, АЛЕАТОРИКА, ПОЛІСТИЛІСТИКА.

С. 211 ПІДРУЧНИКА

ВАРІАНТ 1. ОЗНАЙОМСЯ З ПРИКЛАДАМИ ОПТИЧНИХ ІЛЮЗІЙ В. ВАЗАРЕЛІ І ЗАПРОПОНУЙ ВЛАСНИЙ ВАРІАНТ ОПТИЧНОЇ ІЛЮЗІЇ У СТИЛІ ГЕОМЕТРИЧНОЇ АБСТРАКЦІЇ.

ВАРІАНТ 2. КОЛЕКТИВНА РОБОТА:СТВОРІТЬ НОВОРІЧНО-РІЗДВЯНУ АРТ-ІНСТАЛЯЦІЮ ДЛЯ СВЯТКОВОГО ОФОРМЛЕННЯ КЛАСУ, ШКОЛИ. ЗА БАЖАННЯМ ВИКОРИСТАЙТЕ РЕДІ-МЕЙДС.

САМОСТІЙНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ:УКРАЇНСЬКА МУЗИКА ПЕРІОДУ ПОСТМОДЕРНІЗМУ.

 

 

 

 

 

16

 

ПАНОРАМА МИСТЕЦТВ (ПЕРЕВІРЯЄМО СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ)

Укладено відповідно листа Міністерства освіти і науки,

 України від 26.05.2017 № 4/3-2.

Оновлена програма для учнів 5-9 класів

загальноосвітніх навчальних закладів «  Мистецтво»
-  2017, Київ. Видавничий дім «Освіта» ;    9 клас                   ІІ семестр

РОЗДІЛ 2. ЕКРАННІ МИСТЕЦТВА. ФОРМИ ПОШИРЕННЯ МИСТЕЦТВА

 

П/П

Дата

ТЕМИ ТА ЗМІСТ УРОКІВ, ТВОРИ ДЛЯ СПРИЙМАННЯ ТА ІНТЕРПРЕТАЦІЇ, ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ

ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ, САМОСТІЙНІ ДОСЛІДЖЕННЯ, ПРОЕКТИ, ПРОФЕСІЙНІ ВИПРОБУВАННЯ

 

ТЕМА 17-18. МОВА І ВИДИ КІНОМИСТЕЦТВА

16-17

 

ІГРОВЕ, АНІМАЦІЙНЕ, ДОКУМЕНТАЛЬНЕ, НАУКОВО-ПОПУЛЯРНЕ КІНО. НІМИЙ КІНЕМАТОГРАФ (Ч. ЧАПЛІН). МОВА КІНО. МІЖНАРОДНІ КІНОФЕСТИВАЛІ.

СЕМ: К/Ф «АВАТАР».

ДОДАТКОВО ФРАГМЕНТИ З К/Ф: «ЗОРЯНІ ВІЙНИ», «ПІРАТИ КАРИБСЬКОГО МОРЯ: ПРОКЛЯТТЯ «ЧОРНОЇ ПЕРЛИНИ», «ПАРК ЮРСЬКОГО ПЕРІОДУ», «ІНТЕРСТЕЛЛАР», «ТИТАНІК».

СММ: ДЖ. ГОРНЕР САУНДТРЕКИ З К/Ф «АВАТАР», «ТИТАНІК»; ДЖ. ВІЛЬЯМС САУНДТРЕК З К/Ф «ЗОРЯНІ ВІЙНИ».

П.: КАДР, МОНТАЖ, ТИТРИ, ТАПЕР, БЛОКБАСТЕР, САУНДТРЕК.

У ВІЛЬНИЙ ЧАС ПОДИВІТЬСЯ ФІЛЬМИ ПРО УКРАЇНСЬКИХ МИТЦІВ ІЗ СЕРІЇ «ОБРАНІ ЧАСОМ»: «БРАТИ НАРБУТИ», «БОЙЧУК І БОЙЧУКИЗМ», «ТВОРЕЦЬ З БОЖОЮ ІСКРОЮ», «БРАТИ КРИЧЕВСЬКІ. ПОВЕРНЕННЯ», «»БУДИНКИ ТА ХИМЕРИ ВЛАДИСЛАВА ГОРОДЕЦЬКОГО», «ЯКУТОВИЧІ», «СВОЄ ВІКНО», «ДРУГ МІЙ ЛЬОНЬКА», «МАЕСТРО, ВАШ ВИХІД», «ДВА ЖИТТЯ СОЛОМІЇ».

 

ТЕМА 19-20. ЖАНРИ І СТИЛІ КІНО

18-19

 

КІНОЖАНРИ: ФАНТАСТИКА (ФЕНТЕЗІ, АНТИУТОПІЯ, КІБЕРПАНК), БОЙОВИК, ТРИЛЕР, МЕЛОДРАМА, КОМЕДІЯ, ВЕСТЕРН, ДЕТЕКТИВ, МІСТИКА, МЮЗИКЛ, ЕКРАНІЗАЦІЯ ТА ІН.

СЕМ: К/Ф «ВОЛОДАР ПЕРСНІВ» (ТРИЛОГІЯ).

ДОДАТКОВО ФРАГМЕНТИ З К/Ф: «ПЯТИЙ ЕЛЕМЕНТ», «МАТРИЦЯ», «СТАЛКЕР», РОМЕО І ДЖУЛЬЄТТА».

СММ: ФРАГМЕНТИ З КІНООПЕР ДЖ. ВЕРДІ «РІГОЛЕТТО (ЛУЧАНО ПАВАРОТТІ) І «ОТЕЛЛО» (ПЛАСІДО ДОМІНГО).Е.-Л. ВЕББЕР «MEMORI» (З МЮЗИКЛУ «КІШКИ») ТА «DONOT CRY FOR MEARGENTINA» (З МЮЗИКЛУ «ЕВІТА»).

П.: РИМЕЙК, МЕЙНСТРИМ, ТРЕЙЛЕР, СИКВЕЛ, ПОСТЕР.

С. 211-212 ПІДРУЧНИКА

ВАРІАНТ 1. ПОРІВНЯЙ ОБРАЗНЕ РІШЕННЯ КІНОПЛАКАТІВ ДО ФІЛЬМУ «ГАРРІ ПОТТЕР». ЯКЕ З НИХ Є НАЙВИРАЗНІШИМ? ЗАПРОПОНУЙ ВЛАСНЕ РІШЕННЯ АФІШІ.

ВАРІАНТ 2ПРОФЕСІЙНІ ВИПРОБУВАННЯ УЯВИЬ СЕБЕ КІНОХУДОЖНИКОМ. ПРИДУМАЙ ОБРАЗ ПЕРСОНАЖА ДЛЯ ФЕНТЕЗІ. НАМАЛЮЙ ЕСКІЗ АБО СТВОРИ НА КОМП’ЮТЕРНИЙ ОБРАЗ.

ПРОФЕСІЙНІ ВИПРОБУВАННЯ (ГРУПОВА РОБОТА). УЯВІТЬ СЕБЕ СЦЕНАРИСТАМИ Й ЗАПРОПОНУЙТЕ ТЕМУ І СЮЖЕТ ДЛЯ ФАНТАСТИЧНОГО КІНОФІЛЬМУ В ЖАНРІ АНТИУТОПІЇ, ФЕНТЕЗІ АБО КІБЕРПАНКУ. ОБГОВОРІТЬ ІЗ ОДНОКЛАСНИКАМИ Й ВИБЕРІТЬ РАЗОМ НАЙВДАЛІШИЙ ВАРІАНТ. ПРОВЕДІТЬ КОНКУРС МІНІ-СЦЕНАРІЇВ ЗА КОЛЕКТИВНО ОБРАНИМ СЮЖЕТОМ. САМОСТІЙНО ПОДИВІТЬСЯ У ВІЛЬНИЙ ЧАС «ПРИВІД ОПЕРИ» У ВИКОНАННЯ С. БРАЙТМАН І А. БАНДЕРОСА.

ТЕМА 21-22. ПРОФЕСІЇ ТА ШКОЛИ У КІНЕМАТОГРАФІ

20-21

 

КІНОПРОФЕСІЇ: КІНОРЕЖИСЕР, АКТОРИ, КІНООПЕРАТОР,  ХУДОЖНИК-ПОСТАНОВНИК ТА ЙОГО АСИСТЕНТИ (КОСТЮМЕР, ГРИМЕР, ДЕКОРАТОР, РЕКВІЗИТОР, БУТАФОР), КІНО-КОМПОЗИТОР, ЗВУКОРЕЖИСЕР, ЗВУКООПЕРАТОР, САУНД-ДИЗАЙНЕР, КАСКАДЕР, ПРОДЮСЕР.

ШКОЛИ КІНЕМАТОГРАФА: ФРАНЦУЗЬКА, АМЕРИКАНСЬКА (ГОЛЛІВУД), ІТАЛІЙСЬКА, ІНДІЙСЬКА (БОЛЛІВУД), ЯПОНСЬКА (ЗОКРЕМА АНІМЕ), АФРИКАНСЬКА (НОЛЛІВУД).

СЕМ: К/Ф «НОВИЙ КІНОТЕАТР «ПАРАДІЗО».  

ДОДАТКОВО ФРАГМЕНТИ З К/Ф «ЛЕОН», «АМЕЛІ», «ВІСІМ ЖІНОК», «МЕНЕ ЗВАТИ КХАН», «СІМ САМУРАЇВ».

СММ: Г. ЦИММЕР САУНДТРЕКИ З М/Ф «КОРОЛЬ ЛЕВ», К/Ф «ПІРАТИ КАРИБСЬКОГО МОРЯ», «КОД ДА ВІНЧІ».

П.: АНІМЕ, ПРОДЮСЕР

С. 212 ПІДРУЧНИКА

ПОЕКСПЕРИМЕНТУЙ ІЗ ЗОБРАЖЕННЯМ ОБЛИЧ ТИПАЖІВ АНІМЕ. АКЦЕНТУЙ УВАГУ НА МІМІЦІ, ОЧАХ, ЗАЧІСКАХ ПЕРСОНАЖІВ – ПОЗИТИВНИХ І НЕГАТИВНИХ.

МИСТЕЦЬКИЙ ПРОЕКТ (З ПРЕЗЕНТАЦІЄЮ): «ШКОЛИ КІНЕМАТОГРАФА».

ТЕМА 23-24. УКРАЇНСЬКЕ КІНО

22-23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТВОРЧІСТЬ О. ДОВЖЕНКА. УКРАЇНСЬКЕ ПОЕТИЧНЕ КІНО. ІСТОРИЧНІ ФІЛЬМИ, ЗОКРЕМА ПРО Б. ХМЕЛЬНИЦЬКОГО (У ПОРІВНЯННІ).

СЕМ: К/Ф «ТІНІ ЗАБУТИХ ПРЕДКІВ».  

ДОДАТКОВО ФРАГМЕНТИ З К/Ф «ПОВОДИР», «МЕЛОДІЯ ДЛЯ ШАРМАНКИ», «ЗА ДВОМА ЗАЙЦЯМИ», «ЗАЙЧИК», «ПЛЕМЯ»; М/Ф ІЗ СЕРІАЛУ ПРО КОЗАКІВ І СЕРІАЛУ «НАРОДНА МУДРІСТЬ», «ПЛАСТИЛІНОВА ВОРОНА», «ЙШОВ ТРАМВАЙ ДЕВЯТИЙ НОМЕР».

П.: АНІМАЦІя

С. 212-213 ПІДРУЧНИКА

ВАРІАНТ 1. ВИГОТОВ ПОСТЕР АБО РЕКЛАМНИЙ БУКЛЕТ ДЛЯ УКРАЇНСЬКОГО КІНОФІЛЬМУ ЗА МОТИВАМИ ЛІТЕРАТУРНОЇ КЛАСИКИ

ВАРІАНТ 2. СТВОРИ ОБРАЗ ТВАРИНИ – ПЕРСОНАЖА ФІЛЬМУ ЗА СЮЖЕТОМ УКРАЇНСЬКОЇ НАРОДНОЇ КАЗКИ  У СТИЛІ ПЕТРИКІВСЬКОГО РОЗПИСУ.

КОЛЕКТИВНА РОБОТА. РАЗОМ З ОДНОКЛАСНИКАМИ ЗАПОЧАТКУЙТЕ ВІДЕОТЕКУ УКРАЇНСЬКИХ ФІЛЬМІВ: ІГРОВИХ І НЕІГРОВИХ. ОБГОВОРІТЬ І ОБЕРІТЬ ІЗ НИХ ТОП-10.

ПРОФЕСІЙНІ ВИПРОБУВАННЯ. УЯВІТЬ СЕБЕ КІНОПРОДЮСЕРОМ. ЯКИЙ ТВІР КЛАСИЧНОЇ АБО СУЧАСНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ ВИ Б ОБРАЛИ ДЛЯ ЕКРАНІЗАЦІЇ? ЯКИХ АКТОРІВ ПОТРІБНО ЗАПРОСИТИ НА КАСТИНГ? ОБҐРУНТУЙТЕ СВІЙ ВИБІР.

 

    24

 

 

ПАНОРАМА МИСТЕЦТВ (ПЕРЕВІРЯЄМО СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ

 

 

 

ТЕМА 25-26. ТЕЛЕБАЧЕННЯ: ПОГЛЯД У СВІТ

25-26

 

ЖАНРИ ТЕЛЕМИСТЕЦТВА: ТЕЛЕРЕПОРТАЖ, ТЕЛЕВИСТАВА, ТЕЛЕФІЛЬМ, ТЕЛЕСЕРІАЛ, ВІДЕОКЛІП, ТОК-ШОУ, РЕАЛІТІ-ШОУ, ТАЛАНТ-ШОУ. ТЕЛЕДЕБАТИ, ТЕЛЕМІСТ ТА ІН.

СММ: УКРАЇНСЬКІ ВІДЕОКЛІПИ НА ПІСНІ «УКРАЇНА – ЦЕ ТИ» (ТІНА КАРОЛЬ), «TIME» І «LOOK» (ONUKA).

ДОДАТКОВО ФРАГМЕНТИ З ТЕЛЕСЕРІАЛІВ «РОКСОЛАНА», «АЛЬФ».

П.: МЕДІА, ТЕЛЕБАЧЕННЯ, ЩОУ, КЛІП.

С. 213 ПІДРУЧНИКА

ПРОФЕСІЙНІ ВИПРОБУВАННЯ(КОЛЕКТИВНА РОБОТА). РОЗДІЛІТЬСЯ НА МІНІ-ГРУПИ ВІДПОВІДНО ДО ТЕЛЕПРОФЕСІЙ (СЦЕНАРИСТ, РЕЖИСЕР, АКТОР,  ОПЕРАТОР, ХУДОЖНИК-ПОСТАНОВНИК ТОЩО). ВИКОРИСТОВУЮЧИ СУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ, СТВОРІТЬ МУЗИЧНИЙ ВІДЕОКЛІП І ПРОДЕМОНСТРУЙТЕ ЙОГО УЧНЯМ ВАШОЇ ШКОЛИ

ТЕМА 27-28. ФОТОМИСТЕЦТВО ТА РЕКЛАМА

27-28

 

МОВА ФОТОМИСТЕЦТВА, ДОКУМЕНТАЛЬНА І ХУДОЖНЯ ФОТОГРАФІЯ.

ВИДИ РЕКЛАМИ: КОМЕРЦІЙНА І СОЦІАЛЬНА, КРЕАТИВНА, ГІПЕРБОЛІЗОВАНА, У СТИЛІ МІНІМАЛІЗМУ, АНТИРЕКЛАМА.

СОМ: ЗРАЗКИ ФОТОГРАФІЙ – ХУДОЖНІХ (ПЕЙЗАЖІ А. АДАМСА) І ДОКУМЕНТАЛЬНИХ (СПОРТИВНИЙ ФОТОРЕПОРТАЖ). ФОТО КИЄВО-ПЕЧЕРСЬКОЇ ЛАВРИ ( СУЧАСНЕ І СТАРОВИННЕ) У ПОРІВНЯННІ З КАРТИНАМИЮ. ХИМИЧА ІЗ ЗОБРАЖЕННЯМ КИЄВО-ПЕЧЕРСЬКОЇ ЛАВРИ. С. ГРАНДСТЕН ФОТОАРТ У ЖАНРІ ФЕНТЕЗІ; Ч. ЮНГ ДАЙВИНГ.

П.: ФОТОМИСТЕЦТВО, ФОТОРЕПОРТАЖ, РЕКЛАМА, БІЛБОРД, БРЕНД.

ВАРІАНТ 1. СТВОРИ РЕКЛАМУ УКРАЇНСЬКИХ ТОВАРІВ У СТИЛІ МІНІМАЛІЗМУ.

ВАРІАНТ 2.КОЛЕКТИВНА РОБОТА.СТВОРІТЬ СЕРІЮ РЕКЛАМНИХ ПЛАКАТІВ ПРО ХУДОЖНІ СЕКЦІЇ, СТУДІЇ, ГУРТКИ ВАШОЇ ШКОЛИ.

ПРОФЕСІЙНІ ВИПРОБУВАННЯ (НА ВИБІР). САМОСТІЙНО СФОТОГРАФУЙТЕ ЦІКАВІ КУТОЧКИ СВОГО КРАЮ ТА ОРГАНІЗУЙТЕ ШКІЛЬНИЙ ФОТОКОНКУРС «УКРАЇНА РІДНІ МОЯ НА ПРЕКРАСНІЙ ПЛАНЕТІ ЗЕМЛЯ». ЗАПРОПОНУЙТЕ ІДЕЮ АБО РОЗРОБІТЬ СЦЕНАРІЙ РЕКЛАМНОГО ВІДЕОРОЛИКА ПРО ОХОРОНУ ДОВКІЛЛЯ АБО ШКІДЛИВІСТЬ КУРІННЯ.

ТЕМА 29-30. ПОШИРЕННЯ МИСТЕЦТВА: МУЗЕЇ, ГАЛЕРЕЇ, БІБЛІОТЕКИ

29-30

 

ПАМ’ЯТКИ УКРАЇНИ ЗІ СПИСКУ СВІТОВОЇ СПАДЩИНИ ЮНЕСКО.

СОМ: НАЦІОНАЛЬНІ МУЗЕЇ-ЗАПОВІДНИКИ УКРАЇНСЬКОГО ГОНЧАРСТВА В ОПІШНОМУ (ПОЛТАВЩИНА) ТА «КАЧАНІВКА» (ЧЕРНІГІВЩИНА);ЦЕРКВА СВ. ЮРА У ДРОГОБИЧІ. ЕКСТЕР’ЄРИ ТА ІНТЕР’ЄРИ МУЗЕЇВ СВІТУ: ЛУВР (ФРАНЦІЯ), ГАЛЕРЕЯ УФФІЦІ (ІТАЛІЯ), ПРАДО І МУЗЕЙ ГУЕГЕНХАЙМА (ІСПАНІЯ), ДРЕЗДЕНСЬКА КАРТИННА ГАЛЕРЕЯ (НІМЕЧЧИНА), НАЦІОНАЛЬНИЙ ХУДОЖНІЙ МУЗЕЙ УКРАЇНИ, МУЗЕЙ ПИСАНКИ У КОЛОМИЇ. БІБЛІОТЕКИ РІЗНИХ КРАЇН, ЗОКРЕМА УКРАЇНИ.

 П.: МЕЦЕНАТ, МУРАЛ, ФАКСИМІЛЕ

ПРОФЕСІЙНІ ВИПРОБУВАННЯ. УЯВІТЬ СЕБЕ МУЗЕЙНИМ СПІВРОБІТНИКОМ. РОЗРОБІТЬ РІЧНУ ПРОГРАМУ ВІРТУАЛЬНИХ ПОДОРОЖЕЙ І ЕКСКУРСІЙ ХУДОЖНІМИ МУЗЕЯМИ СВІТУ ЗА ДОПОМОГОЮ РЕСУРСІВ МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ.

ТЕМА 31-32. МИСТЕЦТВО В ДІАЛОЗІ КУЛЬТУР

31-32

 

ПОЛІКУЛЬТУРНІСТЬ СВІТУ І МИСТЕЦТВО.

СОМ: ПЕТРОПАВЛІВСКЬКИЙ КОСТЕЛ І МІНАРЕТ У КАМ’ЯНЦІ-ПОДІЛЬСЬКОМУ (Україна); КИТАЙСЬКИЙ ПАВІЛЬЙОН І ЯПОНСЬКА ПАГОДА У БРЮССЕЛІ (БЕЛЬГІЯ), ПАЛАЦ АЛЬГАМБРА У ГРАНАДІ (ІСПАНІЯ). ПАРК «МІНІ-ЕВРОПА» У БРЮССЕЛІ (БЕЛЬГІЯ).

П. БРЕЙГЕЛЬ СТАРШИЙ «ВАВИЛОНСЬКЕ СТОВПОТВОРІННЯ», ПОРІВНЯННЯ ІЗ ЗОБРАЖЕННЯМИ ВАВИЛОНСЬКОЇ ВЕЖІ НА СТАРОВИННІЙ КНИЖКОВІЙ МІНІАТЮРА ТА КАРТИНІ НЕВІДОМОГО НІМЕЦЬКОГО ХУДОЖНИКА. І. МАРЧУК «СКРИПАЛЬ», «ПРОБУДЖЕННЯ», І. РЄПІН «УКРАЇНКА БІЛЯ ТИНУ.

СММ: УКРАЇНСЬКІ ПІСНІ У ВИКОНАННІ С. КРУШЕЛЬНИЦЬКОЇ.

П.: ПОЛІКУЛЬТУРНЕ СУСПІЛЬСТВО, МЕЧЕТЬ, МІНАРЕТ, ПАГОДА.

ПРОВЕДІТЬ ІНТЕРНЕТ-КОНФЕРЕНЦІЮ НА ТЕМУ «МИСТЕЦТВО ЄДНАЄ СВІТ» ЗАПРОСІТЬ ДО УЧАСТІ ШКОЛЯРІВ З РІЗНИХ КРАЇН.

ПОДИВІТЬСЯ САМОСТІЙНО ФІЛЬМ «ВАВИЛОН» (РЕЖ. А. ІНЬЯРРІТУ), В ЯКОМУ ПОКАЗАНА КАРТИНА НАШОГО СВІТУ, ЯК ОДИН ВЕЛИКИЙ ВАВИЛОН З ПЕРЕТИНОМ НАЦІОНАЛЬНИХ КУЛЬТУР І ТРАДИЦІЙ, ЛЮДСЬКИХ ДОЛЬ. ПОЯСНІТЬ, ЯК КІНОСТРІЧКА ВЧИТЬ ЛЮДЕЙ ЗНАХОДИТИ СПІЛЬНУ МОВУ, ВМІТИ СЛУХАТИ ІНШИХ І ДОСЯГАТИ ЦІЛЕЙ І ЗАЛИШАТИСЯ ТОЛЕРАНТНИМИ В ПРОЦЕСІ МІЖКУЛЬТУРНИХ КОНТАКТІВ.

33-

34

 

 

 

ПАНОРАМА МИСТЕЦТВ: ПЕРЕВІРЯЄМО СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ

 

 На допомогу вчителю

Розділ І. Стилі та напрями мистецтва

Тема 1-2. ШКОЛИ І ЛІДЕРИ МОДЕРНУ

1. Назвіть універсальні риси стилю модерн.

Характерні риси стилю модерн в архітектурі: плавність, пластичність, декоративність. Основними його елементами є використання синусоїдальних ліній, стилізованих квітів, язиків полум'я, хвилястих ліній, запозичених у природи.

2. Які школи модерну сформувалися в різних країнах, які назви вони отримали, які види мистецтва охоплювали?

Практично одночасно ознаки модерну проявилися в багатьох країнах Європи і луною відгукнулися в Північній Америці. У Німеччині він отримав назву югендстиль, в Австрії — сецесіон, в Англії — модерн стайл, в Італії — ліберті, у США — стиль тіффані. Утім, це лише термінологічні тонкощі назви стилю, який охопив архітектуру, дизайн інтер’єра, графіку, живопис, декоративно-прикладне мистецтво.

3. Схарактеризуйте основні досягнення українських митців у царині мистецтва модерну, підкресліть національні особливості.

Цікаво, що у 1903 році, коли В. Г. Кричевський запропонував на конкурс з розробки архітектури будинку Полтавського губернського земства свій проект, стиль його проекту був віднесений до псевдо-мавританського стилю, тому що він мав незнайомі архітектурні форми.

У назвах, що стосувалися УАМ, відбивались характерні погляди чи світоглядні орієнтації тих, хто їх вживав. Першим називати новий стиль «модернізований український стиль» почав, ймовірно, видатний митець у стилі УАМ Є. Н. Сердюк, за ним термін «український модерн» уводить Г. О. Коваленко. За інформацією В. В. Чепелика, найбільш часто вживаною у літературі назвою стилю є український модерн або її варіанти.

В Одесі у стилі УАМ збудований житловий комплекс на вул. Пироговській, 3 (1911–1916 роки, архітектор Я. М. Пономаренко). Шість будинків цього комплексу утворюють певний ансамбль. Це перший ансамбль житлових будинків у стилі УАМ.

В Умані на вул. Мало-фонтанній, 25 на початку ХХ-го століття було побудовано гімназію, яка має характерні ознаки стилю українського модерну.

Тульчин Будинок рад, арх. М. І. Шпандель, інж. Гроздовський, 1927 р., вул. Леніна 51

У Чернігові і на Чернигівщині у стилі УАМ також збудовано кілька будинків, зокрема школи.

На Кубані у стилі УАМ збудовано більшість залізничних станцій на Кубано — Чорноморській залізниції (Албаши, Ведмідівка, Мишастівка, Титарівка тощо) і численні об'єкти при них — житлові будинки для залізничників, школи для дітей залізничників (1910–1916 роки).

4. Самостійно дослідіть і віднайдіть елементи модерну в сучасній архітектурі.

Своєрідність архітектури модерну полягає у віртуозності поєднання різноманітних засобів декоративного оформлення не лише фасадів, а й інтер’єрів, художній обробці всіх конструктивних елементів — дверей, сходів, колон, вікон, балконів. Використовували нові будівельні матеріали (метал, скло, цеглу, бетон та їхні комбінації), конструктивні засоби й технології.

5. Мистецький проект із презентацією «Модерн: школи, лідери, шедеври».

Антоніо Гауді, Густав Клімт, Альфонс Муха, Віктор Орта, Ектор Ґімар

Тендітні, надто елегантні, вишукані форми притаманні його споруді особняка Матильди Кшесінської, що небув небаченої, графічної краси і став шедевром декоративного модерну. Грубі, скелеподібні, завеликі архітектурні об'єми притаманні його проекту Дворянського земельного банку, вибудованому в містах Пенза та Чернігів, варіант в стилі північний модерн в місті Самара. Стиль інтер'єрів міг бути на вибір замовника, тобто від пафосного буржуазного до стримано неокласичного чи бідняцькі функціонального.

Виставковий павільйон спілки художників-модерністів «Сецесія» у Відні, Готель Ханнон, Брюссель, Арх. Жорж Гійон. Двері з вітражем, 1903, Франція, Прага, залізничний вокзал, Федір Шехтель, вікно особняка Рябушинського, Антоніо Гауді. Барселона, балкон будинку Батльо.

 

Тема 5-6. МІНЛИВІСТЬ ВРАЖЕНЬ ІМПРЕСІОНІСТІВ

1. Назвіть основні стильові риси імпресіонізму і постімпресіонізму. Чим вони відрізняються від стилів-попередників?

Між імпресіоністами та постімпресіоністами існує велика різниця у творчих підходах: імпресіоністи не ставили собі філософських питань, вони малювали те, що бачили: природу, кафе, оголених жінок, натомість постімпресіоністів цікавив глибший контекст буття.

Постімпресіонізм — напрям в образотворчому мистецтві. Виник у 1880-х роках. Художники цього напрямку не дотримувалися тільки зорових вражень, а прагнули вільно та узагальнено передавати матеріальність світу, вдавалися до декоративної стилізації. До видатних представників постімпресіонізму в живопису відносяться Вінсент ван Гог, Поль Гоген, Поль Сезанн, Анрі Тулуз-Лотрек. Для постімпресіонізму характерні різні творчі системи і технічні засоби, що вплинули на подальший розвиток образотворчого мистецтва. Роботи Ван Гога передбачили появу експресіонізму.

Імпресіонізм — мистецька течія у живописі, а також у літературі та музиці, яка виникла в 1860-х роках та остаточно сформувалася на початку 20 століття у Франції. Засновники імпресіонізму — як і символізму, та експресіонізму — діяли на противагу реалізму (особливо неокласицизму, а також і натуралізму). Імпресіоністи у своїх творах намагаються відтворити шляхетні, витончені особисті враження та спостереження мінливих миттєвих відчуттів і переживань, природу, схопити мінливі ефекти світла, проте, на відміну від неокласицизму, не мають на меті об'єктивно відображати реальність, а ставлять за ціль поділитися власними почуттями зі споглядальником твору, вплинути на нього.

2. Поясніть значення слова «пленер». Для яких жанрів живопису робота на пленері найважливіша? Чому? Аргументуйте.

Пленер — у живопису термін, який позначає передачу у картині всього багатства змін кольору, зумовлених дією сонячного світла й атмосфери. Пленерний живопис склався у результаті роботи художників на свіжому повітрі, а не у майстерні.

3. Схарактеризуйте творчість митця, який найбільше вас зацікавив. Поясніть, чим саме він привернув увагу, і розкажіть про зміст і техніку його творів.

Самостійно.

4. Доберіть ілюстрації до музики композиторів-імпресіоністів. Створіть тематичні мистецькі колекції «Портрети», «Гімн природі» тощо.

Самостійно.

5. Самостійно дослідіть, у картинах яких сучасних українських художників відчутні впливи імпресіонізму і постімпресіонізму.

В українській літературі поетика імпресіонізму відбилася у творчості М.Коцюбинського, B.Стефаника, М.Черемшини, частково О.Кобилянської, а також Г.Михайличенка, М.Хвильового, Є.Плужника, М.Яцківа, Н.Кобринської та ін.

 

Тема 7-8. АВАНГАРД: КУБІЗМ, ФУТУРИЗМ, КУБОФУТУРИЗМ

1. Назвіть особливості кубізму на прикладі конкретних творів.

Кубізм — революційна течія в образотворчому мистецтві початку XX століття, яка передувала абстрактному мистецтву. Його засновники, Жорж Брак і Пабло Пікассо, захоплювалися роботами Поля Сезанна і були натхненні його спробою створити об'ємну структуру на поверхні полотна. У 1907-1910 роках у Франції кубісти почали усе більше абстрагуватися від дійсності, їхні картини усе менше нагадували реальність. Кубізм оголосив, що мистецтво існує заради самого себе, а не для відтворення дійсності.

Кубізм мав бути мистецтвом, котре, за словами Пабло Пікассо, відтворює світ не таким, яким його бачить митець, а таким, яким він його мислить. Шляхом розкладання всіх предметів і форм на прості геометричні фігури та їх перекомбінування відповідно до задуму митця кубісти сподівалися прийти до створення інтелектуального й аналітичного живопису, здатного розкривати структуру речей і їхню внутрішню сутність, виражати «константи буття», підніматися до рівня вимог сучасності, входити в неї і сприяти її перебудові.

Кубізм залучив таких художників, як Хуан Ґріс, Ф. Леже? і Р. Делане.

2. Поясніть, у чому полягає головна відмінність футуристичних композицій від інших авангардних художніх напрямів.

Футуризм — авангардний напрям у мистецтві, що розвинувся на початку XX століття здебільшого в Італії й відстоював крайній формалізм, пропагував культ індивідуалізму, відкидав загальноприйняті мовні та поетично-мистецькі норми. Футуризм — це мистецтво антигуманізму, яке має відбити настання часу техніки. Спрямування футуризму можна виразити трьома «М»: місто, машина, маса. Дві головні ознаки футуризму: по-перше, нове мистецтво зовсім не цікавиться людиною. Психологізм оголошується анахронізмом. Психологізм — характерна риса міщанської літератури, яка вмирає. Якщо цікавить душа — пізнай машину. По-друге, для цього мистецтва характерний винятковий динамізм, опоетизування руху, швидкості, зорові пошуки засобів зображення руху.

3. Поцікавтеся поетичною і художньою творчістю українських футуристів Д. Бурлюка, М. Семенката ін.

Давид Бурлюк – живописець, поет, літературний та художній критик, видавець. Один із засновників українського футуризму.

У 1910 році Давид Бурлюк став засновником першої групи кубофутуристів «Гілея». Водночас був активним учасником таспіворганізатором інших авангардистських мистецьких угруповань:«Стефанос» (Москва), «Ланка» (Київ), «Вінок-Стефанос» (С.-Петербург), «Салон Іздебського» (Одеса), «Спілка молоді» (Риґа, С.-Петербург).

На жаль, творчість Михайля Семенка, що яскраво засяяла в українській літературі, несподівано згасла. Футуризм, як і інші літературні напрямки, діюча влада вважала шкідливим і антирадянським, усі митці мусили творити в одному напрямку, що називався "соціалістичний реалізм".

4. Професійні випробування. Уявіть себе музичним редактором і доберіть музичні твори до картин П. Пікассо різних стильових періодів його творчості для документального фільму про митця. За бажанням — напишіть сценарій фільму.

Самостійно.

5. У вільний час подивіться фрагмент балету Е. Саті «Парад». Зверніть увагу на костюми за ескізами П. Пікассо. Подумайте, наскільки театральний живопис Пікассо відповідає авангардній музиці балету.

 

Тема 9-10. ЛАБІРИНТАМИ ХУДОЖНЬОЇ АБСТРАКЦІЇ

1. Назвіть течії абстракціонізму та їхніх засновників. У чому полягає відмінність абстрактного мистецтва від інших напрямів модернізму?

Деякі течії в абстрактному мистецтві

- Абстрактний імпресіонізм

- Абстрактний експресіонізм

- Геометрична абстракція

- Ташизм

- Систематизм

- Супрематизм

- Конструктівізм

- Орфізм

- Неопластицизм

- Лучизм

- Кубізм

- Параметризм - найновіша течія

Абстракціонізм – не відображення зовнішнього і внутрішнього світу, а творення іншої реальности, суверенної гармонії безвідносно до дійсности й людини.

2. Схарактеризуйте творчість художника-абстракціоніста, картини якого зацікавили найбільше, на конкретних прикладах.

Композиція VIII, Василь Кандинський, 1923

Здається, автор використовував весь набір геометричних фігур - лінії, точки, кола, квадрати, трикутники, гострі і тупі кути. Кожному з фігур автор приписував індивідуальний характер і значення.

Так точка, що є, мабуть, головним елементом, визначається художником як невидимий об'єкт, пов'язаний з вищим ступенем обмеження в людському розумінні. Лінія ж це пряма протилежність точки, але значення її вдруге. Також автор вводить таке поняття як горизонталь, визначаючи її як холодну несучу основу, яка прагне в різних напрямках. Автор явно йшов від кольору до форми, задаючи йому свій ритм і наділяючи значеннями.

Картини Кандинського зрозуміти досить складно, повторити щось на основі залишеного докладного вчення не зміг ніхто, але внесок його в історію живопису неоціненний, саме виду свого впливу на глядача і унікальності естетики.

3. Порівняйте засоби художньої виразності та стильові ознаки картин «Ейфелева вежа» Р. Делоне (зліва) і Ж. Сера (справа).

Картини подібні, відрізняється тільки перенос на полотно ідей і задумок.

4. Проведіть з однокласниками дискусію і обговоріть тезу К. Малевича, що «мистецтво має відображати не сам предмет, а ті відчуття, які він викликає». Спробуйте пояснити власну думку щодо цього.

учасне мистецтво, за К. Малевичем, повинно рухатися новими шляхами, створювати все нові і нові форми, адже в новій речі — нова краса. У зв’язку з цим, завдання митця — творити разом із світовими винаходами, не ігноруючи досягнення науки і техніки, а співіснуючи разом з ними на єдиній площині, беручи активну участь у створенні світу сьогодення.

Саме тому К. Малевич розглядав красу з точки зору не класичного, а сучасного мистецтва. Краса безпредметного у його концепції виступає вимогою, яка ставиться до сучасного мистецтва. Під безпредметним К.Малевич розумів такий художній твір, в якому відображається не сам предмет, а те відчуття, яке стало причиною того чи іншого ставлення до предмета.

5. Мистецький проект. Підготуйте комп’ютерну презентацію «Абстракціонізм — сучасна художня картина світу».

Слайд 1.

Поняття

Абстракціонізм — одна з течій авангардистського мистецтва початку XX ст. Філософсько-естетична основа абстракціонізму — ірраціоналізм, відхід від ілюзорно-предметного зображення, абсолютизація чистого враження та самовираження митця засобами геометричних фігур, ліній, кольорових плям, звуків. Напрям сучасного абстрактного мистецтва в скульптурі і живописі виник в Європі та Північній Америці в 1910—1920.

Слайд 2.

Засновниками абстракціонізму

Засновниками абстракціонізму були В.Кандинський, К.Малевич, П.Мондріан, Ф. Купка, М.Ларіонов, О.Родченко, Р. Делоне, В.Татлін, Л.Лисицький.

Слайд 3.

Абстракціонізм у мистециві

Василь Кандинський, перша абстрактна акварель, 1910

Михайло Ларіонов. Червоно-синій лучизм, 1913

Слайд 4.

Абстракціонізм в Україні. "Нова ґенерація"

Одним із найзначніших явищ у розвитку абстракціонізму в Україні була творчість харківського митця В. Єрмілова — кубофутуриста, зачинателя конструктивізму та промислового дизайну в Україні. Прихильник геометричної абстракції, він застосовував пластичні принципи в агітаційних формах мистецтва, архітектурі, рекламі та книжковому оформленні. Незважаючи на вкрай несприятливі умови розвитку абстракціонізму в радянському мистецтві після 1932, В. Єрмілов був одним з тих майстрів, які залишалися вірними своїм художнім концепціям і створювали абстрактні композиції ще в кін. 1950 — на поч. 1960-х.

Слайд 5.

Деякі течії в абстрактному мистецтві

- Абстрактний імпресіонізм

- Абстрактний експресіонізм

- Геометрична абстракція

- Ташизм

- Систематизм

- Супрематизм

- Конструктівізм

- Орфізм

- Неопластицизм

- Лучизм

- Кубізм

- Параметризм - найновіша течія

Слайд 6.

Про що може розповісти абстракціонізм?

1. Абстракція підкреслить все передове і нове

2. Завдяки абстрактному і суб'єктивним сприйняттям, абстракція здатна викликати певні образи у аудиторії, на яку вона розрахована

3. Абстракціонізм робить акцент на тому, що продукт цей сучасний

  

Тема 11-12. У ПОШУКАХ ХУДОЖНЬОЇ ЕКСПРЕСІЇ

1. Наведіть приклади експресіоністичних творів у живописі, музиці.

Найяскравіше втілення напрямок отримав у композиторів нововіденської школи: її засновника — Арнольда Шенберга і його учнів — Альбана Берга і Антона Веберна. У 1910-ті роки були створені найвідоміші взірці експресіонізму — монодрами «Очікування», «Щаслива рука», П'ять п'єс для оркестру і вокальний цикл «Місячний П'єро» Шенберга, а також «Симфонія» ор.21 Веберна. Альбан Берг створив єдиний у своєму роді експресіоністський твір, відзначений духом соціального критицизму, — оперу «Воццек», яку іноді вважають найвищим досягненням музичного експресіонізму. Експресіонізм відбився у творах раннього Бартока (опера «Замок герцога Синя Борода», балет «Зачарований мандарин»), Е. Кшенека, 0. Скрябіна (останнього періоду творчості), Ч. Айвза. Рисами експресіонізму позначені численні твори Б. Бартока («Чудесний мандарин»), Ф. Бузоні («Турандот»), П. Гіндеміта («Вбивця — надія жінок», «Свята Сусанна»), С. Прокоф'єва («Вогненний ангел») тощо.

Важливими попередниками експресіонізму були: німецький філософ Фрідріх Ніцше (1844–1900), особливо у своїй філософській книзі "Так казав Заратустра" (1883-92); пізні п'єси шведського драматурга Августа Стріндберга (1849–1912), включаючи трилогію Шлях у Дамаск 1898–1901, п'єси Гра снів (1902) та Соната привидів (1907); Франк Ведекінд (1864–1918), особливо п'єси Erdgeist (Дух землі) (1895) and Die Buchse der Pandora (Скринька Пандори) (1904) під загальною назвою Лулу.

2. Назвіть основні особливості сюрреалізму в мистецтві.

У мистецтві основною прикметою сюрреалізму є відірваність від реальних речей і нелогічні сполучення предметів. З українських митців риси сюрреалізму мають твори Михайла Андрієнка, скульптура пізнього Олександра Архипенка (геометричні форми, що уподібнюють постаті), рухомі скульптури (мобілі) К. Мілонадіса, картини В. Бачинського, С. Лади і кераміка С. Ґеруляк.

3. Поміркуйте над афоризмами П. Клеє: «Мистецтво не відтворює зриму реальність, воно її творить», «Що жахливіше світ, то абстрактніше мистецтво». Запропонуйте свої міркування щодо цього, обговоріть з однолітками.

Мистецтво не відтворює зриму реальність, воно її творить - він малює як він бачить світ, передає то на полотно, а охочі уже бачуть його світ.

Що жахливіше світ, то абстрактніше мистецтво - філософсько-естетична основа абстракціонізму — ірраціоналізм, відхід від ілюзорно-предметного зображення, абсолютизація чистого враження та самовираження митця засобами геометричних фігур, ліній, кольорових плям, звуків.

4. Професійні випробування. Уявіть себе екскурсоводом і проведіть міні-екскурсію на тему «Жіночі образи: бачення імпресіоніста і фовіста» за поданими ілюстраціями А. Матісса (зліва) і К. Моне (справа).

Самостійно.

5. За бажанням — поцікавтеся детальніше «серійною технікою», її значенням у сучасній музиці. Самостійно прослухайте інструментальні твори композиторів нововіденської школи, в яких ця техніка застосовується.

  

Тема 13-14. ПОВЕРНЕННЯ ДО ІДЕАЛІВ КРАСИ МИНУЛОГО

1. Які стилі звернені до традицій, форм, засобів мистецтва минулого?

Першу і останню частину написано у традиційній для класики формі сонатного алегро, друга і третя — у тричастинній.

Неокласицизм — ретроспективний стиль у мистецтві, для якого характерно звернення до традицій минулого, в архітектурі та образотворчому мистецтві — переважно до античності, в академічній музиці — до ранньокласичного і докласичного періодів.

2. Дайте узагальнюючу характеристику примітивізму в образотворчому мистецтві. Поясніть творче кредо М. Приймаченко.

Примітивізм — тенденція в мистецтві кінця XIX — XX ст., ознакою якої є навмисне спрощення художніх засобів, звернення до форм примітивного мистецтва — народної та дитячої творчості, архаїчного мистецтва, традицій народів Африки, Америки, Океанії, Сходу.

Художня стилістика, для якої характерні спрощені, зазвичай пласкі, форми, локальні, чисті кольори, відсутність повітряної перспективи та інших ознак академізму.

3. Наведіть приклади неокласицизму в архітектурі й музиці. Чим музичний неокласицизм відрізняється від неофольклоризму?

Неокласицизм — стиль у світовому мистецтві (живописі, скульптурі, музиці, літературі) та архітектурі кінця 18 — початку 19 ст.

Реакцією на помірковану, малоемоційну архітектуру неокласицизму стають романтичні течії — псевдоготика, шинуазрі, туркоманія, єгиптоманія, що охопили практично всі країни Західної Європи. Це і дозволяло досягти різноманітності і відійти від нудного, монотонного використання одноманітних колонад, трикутних фронтонів, портиків, однакових що в Британії, що в Росії, що в Бразилії тощо.

Неокласицизм — напрям у академічній музиці XX століття, представники якого прагнули до відродження стилістичних рис музики ранньокласичного і докласичного періоду. Найбільшого розвитку досяг в 1920-х — 1930-х роках.

В 1920-ті роки неокласицизм отримав потужний розвиток насамперед у творчості Ігоря Стравінського, Альбера Русселя і Отторіно Респіги, а також молодих послідовників Саті, представників французької «шістки» (Даріус Мійо, Артур Онеґґер, Франсіс Пуленк та інших) і деяких інших композиторів. В Німеччині цей напрямок очолив Пауль Гіндеміт.

4. У вільний час дослідіть архітектуру рідного краю, визначте стиль споруд.

- Готична архітектура Львова

- Ренесансна архітектура Львова

- Барокова архітектура Львова

- Класицистична архітектура Львова

- Архітектура модерну Львова

- Міжвоєнна архітектура Львова

- Еклектична архітектура Львова

5. Професійні випробування. Уявіть себе журналістом або театральним критиком, перегляньте виставу одного з балетів І. Стравинського, використовуючи інтернет-ресурси, і напиш 

Тема 15-16. ПОСТМОДЕРНІЗМ

1. Назвіть основні ознаки мистецтва постмодернізму.

Невизначеність. При обгрунтуванні цієї ознаки В. Хассан посилається на "диалогизм" М. М. Бахтіна, відкритість тексту у Р. Барта. Цю якість він співвідносить з аналогічним світовідчуття сучасної людини, у якого невизначеність пронизує всі дії, ідеї, інтерпретації, створюючи тим самим своєрідний світ.

Фрагментарність. Невизначеність має своїм наслідком фрагментарність. Постмодерністський людина має глибоке презирство до "тотального", до будь-якого синтезу, будь він соціального, когнітивного або навіть естетичного вигляду. Звідси його пристрасть до монтажу, коллажам, заміщенню форм гипотаксиса паратаксисом, метафори метонимией, параною шизофренією. Тому зрозуміло освіта парадоксів, паракритики, паралогики, тяжіння до щирого руйнування, до деконструкції, до нез'ясовним крайнощів.

Відмова від канонів. Цю рису В. Хассан трактує як відмова від авторитетів. Як і Ж.-Ф. Ліотар, він говорить про відмову від колишніх макронарративов. Іронія і ревізія стають формами руйнування. Звідси може бути зрозуміле явище тероризму. Однак руйнування може мати і позитивні форми, наприклад, фемінізація культури.

Втрата Я і "глибини". Постмодернізм відмовляється від традиційного Я. Витоки цієї тенденції В. Хассан вбачає ще у філософії Ф. Ніцше, Яка знаменує собою кінець романтичного Я. Па зміну приходить різома, поверхню. Постмодернізм виступає проти інтерпретації, провокує різноманітне тлумачення.

Непоказывание і необнаружение. Тут І. Хассан буквально посилається на В. Ката і повторює аргументацію Ж. Ф. Ліотара про те, що сучасне мистецтво прагне представити непредставимое, створюючи натяки на те мислиме, що можна уявити.

Іронія. Дослідник розцінює цей феномен як вельми перспективний. При відсутності основних принципів і канонів постмодернізм звертається до гри, діалогу, полилогу, алегорії, іронії.

Гібридизація або репродукування від центру-мутації під пародію, травесті, фільм. В. Хассан схвалює такого роду ігри з плагіатом як пародія і фільм, оскільки всі вони, на його переконання, збагачують область репрезентації, де в цьому випадку відбувається змішання високої і низької культури.

2. Порівняйте інсталяцію і картину, перформанс і театральну виставу.

Під інсталяцією в сучасному мистецтві прийнято розуміти художню композицію - як правило, просторову (тобто не намальовану, а представляє собою якийсь об'ємний предмет), - яка зібрана автором з окремих елементів, у багатьох випадках дуже несхожих один на одного. Це можуть бути, наприклад, побутові речі, одяг або різні природні об'єкти.

Перформанс:

Якщо під час прогулянки по місту ви побачили групу людей, які роблять незвичайні дії, не поспішайте робити висновки. Ймовірно, ви стали глядачем перфомансу, а значить стикнулися з сучасним мистецтвом.

За допомогою власного тіла автор намагається передати свої емоції, певні ідеї і думки, вибудовуючи якийсь незримий міст між собою і спостерігають.

Нерідко подібні уявлення стають абсолютно несподіваними для сторонніх людей. Якщо глядач не підготовлений, він може не відразу зрозуміти, що відбувається насправді. Тим часом, в перфомансе високо цінується думка кожної людини – як знавця сучасного мистецтва, так і випадкового перехожого.

Театральна вистава:

Слово "театр" у перекладі з грецької означає "видовище". У ньому відбувається таке життя, якого немає в жодному іншому виді мистецтва. Театр посідає важливе місце в естетичному вихованні людини. Кожен вид театрального мистецтва своїми засобами розповідає глядачеві про людські переживання, думки, почуття, про різні події - реальні й вигадані, теперішні та історичні.

3. Які мистецькі стилі виявилися в епоху постмодернізму? Схарактеризуйте з них той, що зацікавив найбільше, на прикладі конкретних творів.

Мистецтво постмодерну - сукупність мистецьких рухів, які прагнули заперечити деякі аспекти модернізму або деякі його аспекти, що виникли або розвивалися надалі. Загалом, такі рухи, як інтермедіа, арт-інсталяція, концептуальне мистецтво і мультимедіа, особливо ті, що містять відео, описані як постмодерн.

Постмодернізм сформувався як теорія мистецтва та літератури в ході спроб освоїти досвід різноманітних неоавангардистських течій за весь період після Другої світової війни. Виникнення постмодернізму як умонастрою людини останньої чверті ХХ століття пов'язане з розвитком технічних засобів масових комунікацій і несе на собі відбиток розчарування в ідеалах і цінностях доби Відродження і Просвітництва з їх вірою в прогрес, панування розуму, безмежність людських можливостей.

Відео-арт (англ. video art) використовує для висловлення художньої ідеї можливості відеотехніки, комп'ютерного та телевізійного зображення.

Інсталяція (від англ. installation - установка, монтаж) -формування просторових композицій з побутових предметів, промислових матеріалів.

Перформанс (від англ. performance - вистава, виступ, спектакль) - напрямок сучасного мистецтва, в основі якого уявлення про творчість як спосіб життя.

Хеппенінг (від англ. to happen - відбуватися, траплятися) - театралізована акція за участю самого митця і глядача, що долає межу між ними.

Граффітізм (від італ. graffiti - зображення, малюнки чи написи на стінах чи інших поверхнях) - течія в американському живопису, що характеризується переносом прийомів та образів граффіті в станковий живопис і графіку.

Поп-арт (від англ. popular - популярний, народний) - напрямок, що прагне до подолання дистанції між елітарною і масовою культурою.

Соц-арт виникає як пародія (іронія знайшла свій прояв у назві самого напрямку) на офіційне радянське мистецтво та образи сучасної масової культури, хоча в ньому інколи і проявляються елементи ностальгії.

4. Самостійно дослідіть українську музику періоду постмодернізму.

Сучасні літературознавці (Тамара Гундорова, Соломія Павличко, Дмитро Наливайко, Роксана Харчук) літературний процес кінця ХІХ-ХХ ст. умовно поділяють на два етапи:

епоха модернізму: кінець XIX - перша половина й середина XX сг.;

епоха постмодернізму: 80-90 роки XX ст. - поч. XXI ст.

5. Колективна робота. Створіть новорічно-різдвяну арт-інсталяцію для святкового оформлення класу, школи. За бажанням використайте реді-мейдс.

 Тема 3-4. СИМВОЛІЗМ — ВСТУП У XX СТОЛІТТЯ

1. У яких видах мистецтва виявився символізм?

У письменстві і малюванні.

Символізм — літературно-мистецький напрям кінця ХІХ — початку XX ст., основоположники якого, базуючись на ідеалістичній філософії Шопенгауера, «теорії несвідомого» Едуарда Гартмана і поглядах Фрідріха Ніцше, проголосили основою мистецької творчості символ — таємну ідею, приховану у глибині всіх навколишніх, а також і потойбічних явищ, що її можливо розкрити, збагнути й відобразити тільки за допомогою мистецтва, зокрема музики й поезії.

2. Назвіть батьківщину символізму та основні ознаки цього стилю.

Символізм виник у Франції у 1880-их, як реакція проти міщанства і позитивізму, зокрема проти поезії «Парнасців», натуралістичного роману й реалістичного театру. Основоположниками його були Поль Верлен і Стефан Малларме та їхні тодішні чи й пізніші учні поети і есеїсти Анрі де Реньє, Сюллі-Прюдом, Поль Клодель, Поль Валері, Андре Жид, Сен-Поль Ру та ін.

3. Поясніть, як ви розумієте значення термінів «символ» і «алегорія» на прикладі конкретних творів мистецтва за ілюстраціями з підручника.

Символ — умовне позначення якого-небудь предмета, поняття або явища; художній образ, що умовно відтворює усталену думку, ідею, почуття.

Алегорія — спосіб двопланового художнього зображення, що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ і предметів під конкретними художніми образами з відповідними асоціаціями, з характерними ознаками приховуваного.

4. Самостійно дослідіть, як виявився символізм у театральному мистецтві, у музиці Я. Сібеліуса, С. Рахманінова (прослухайте їхні твори).

Однак починаючи із симфонічної поеми «Острів Мертвих» стиль Рахманінова ускладняється, що було викликано, з одного боку, звертанням до теми символізму й модерну, а з іншого боку — перетворюванням досягнень сучасної музики: імпресіонізму, неокласицизму, нових оркестрових, фактурних, гармонічних прийомів.

Яскраво новаторський, насичений небувало новими хоровими й оркестровими прийомами, цей твір вплинув на хорову й симфонічну музику XX століття. Тема цього твору характерна для мистецтва символізму, для того етапу російського мистецтва й творчості Рахманінова: у ньому символічно втілені різні періоди людського життя, що підводить до неминучої смерті; апокаліптична символіка Дзвонів, що несе ідею Кінця Світу, ймовірно вплинула на «музичні» сторінки роману Томаса Манна «Доктор Фаустус».

5. У вільний час перегляньте фільм про М. Чюрльоніса «Зодіак» (реж. Й. Вайткус, 1986). Прослухайте його програмні музичні твори (за вибором), порівняйте їх з картинами на таку саму тематику.

  

Немає коментарів:

Дописати коментар